Om VHF/DSC

De fleste har nok hørt det kendte slogan

“VHF – DIN LIVLINE TIL LAND”…

Og det er netop hvad en vhf radio er !

En VHF radio er et fremragende kommunikations- middel for enhver der færdes på havet.

For at anvende en VHF radio er det et lovkrav, at man som lystsejler minimum har et VHF/SRC certfikat. Dette gælder uanset om man har en stationær VHF / DSC radio, eller blot har en håndholdt VHF radio.
Og husk: Ingen båd er for stor, men bestemt heller ikke for lille til at have VHF ombord -snarere tværtimod!

Jo mindre fartøj man har, jo mere sårbar er man hvis der pludselig opstår problemer.

Derfor

Med en VHF kan du altid komme i kontakt med andre, og den er et uundværligt redskab, hvis der skulle opstå en nødsituation. På kanal 16 kan du altid komme i kontakt med andre skibe eller med Lyngby Radio, som døgnet rundt aflytter kanal 16 – Og andre kan komme i kontakt med dig.

Det digitale DSC system giver dig yderligere sikkerhed – her kan du udsende en digital nødalarm, der indeholder hvem du er samt din øjeblikkelige position, blot ved et tryk på en enkelt knap.

Husk: Som skibsradiostation skal du have et kaldesignal og et MMSI-nummer hos Søfartsstyrelsen. Hent ansøgningsblanket her.

Mobiltelefonen om bord

En mobiltelefon er i dag et uundværligt kommunikationsmiddel – men:

Det er en stor fejltagelse at tro at en mobiltelefon er tilstrækkeligt til søs. Dels skal man kende nummeret på den man ønsker at kontakte, og dels kan rækkevidden på en mobiltlf. være meget begrænset, hvis blot der er en smule høj sø. Samtidig er en mobiltelefon meget sårbar over for vand. Den bør derfor altid opbevares i en vandtæt pose.

Hvad er DSC?

DSC står for Digital Selective Call.

Som hovedregel kan siges, at en DSC radio en ganske almindelig VHF radio – den kan blot noget mere!  Og ikke mindst når det gælder sikkerhed er DSC suverænt.

I modsætning til den almindelige VHF sker alle opkald via DSC på kanal 70, som er en digital opkaldskanal.

Når en DSC radio modtager et opkald afgives en opkaldstone, som gør opmærksom på, at der er radiotrafik til dig. Denne tone varierer alt efter hvilket kald det drejer sig om.

På din radio kan du aflæse hvem der kalder dig, samt valg af arbejdskanal. Denne opkaldsfacon vil på sigt afløse opkald med tale på kanal 16.

En DSC radio skal programmeres med et såkaldt MMSI-nummer og v.h.a. dette nummer er det muligt at kontakte alle skibe i området, eller netop én bestemt station – altså foretage et selectiv opkald.

Dette kan være til et andet skib, eller til Lyngby Radio.

MMSI står for Maritime Mobile Service Identity Number.

Bemærk – MMSI nr. skal indkodes!

Der skal ilægges et MMSI nr. i din VHF/DSC radio – ellers fungerer DSC funktionen ikke, ej heller alarmeringmuligheden via “den røde knap”.  En DSC radio uden MMSI nr. er falsk tryghed!

Hent ansøgning om kaldesignal / MMSI nr. her

Ligeledes er det et lovkrav at man har et SRC certfikat eller større for at anvende radioen. Dette gælder uanset om den har DSC eller ej.

DSC og AIS

AIS – Automatisk Identifikations system – er det største gennembrud for skibsfarten siden radaren.

Med en AIS modtager kan du få oplysninger om andre skibes navn, kurs, fart, og ikke mindst MMSI nr. Betingelsen er selvfølgeligt, at de udsender AIS info. Har du selv en AIS transponder, både modtager og udsender du konstant info om dit skibsnavn, kurs, fart, kaldesignal og MMSI nr., som andre så kan se på deres kortplottere. Dermed kan man altid holde styr på om der skulle være fare for sammenstød, eller man kan kontakte de skibe der er i området uden i forvejen at have deres ID.

Du har med andre ord altid mulighed for at sende et DSC kald til skibet.

Rækkevidde

En fastmonteret VHF / DSC radio har en gennemsnitlig rækkevidde på 50 km, og inden for dette område vil du blive hørt, hvis du kalder op.

En bærbar VHF har en noget kortere rækkevidde, men trods dette vil du også med denne blive hørt af de omkringliggende skibe, og du vil afgjort stadig være godt hjulpet.

Havets sikkerhedsnet GMDSS

Også inden for radiokommunikation har den digitale tidsalder gjort sit indtog. I dag anskaffer flere og flere en VHF radio med DSC – Digital Selective Call, og alle nye radioer har DSC.
DSC er et vigtigt led i det moderne verdensomspændende sikkerhedsnet GMDSS – Global Maritime Distress Safety System.

Positionsangivelse via DSC

En VHF / DSC radio kan tilsluttes skibets GPS, eller en kan være med en integreret GPS, og i en nødsituation kan man ved et tryk på blot en enkelt knap udsende en nødalarm der indeholder bådens ID, kaldet bådens MMSI nr., samt den øjeblikkelige position og tidspunkt for denne. Ligeledes kan arten af nødsituationen udsendes.

Nødalarm til alle skibe

Alle skibe med DSC udstyr der befinder sig i området vil omgående modtage denne nødalarm, og kan øjeblikkeligt gå til assistance.

Ligeledes vil denne nødalarm vises hos Lyngby Radio, som så omgående kan iværksætte en redningsaktion via omkringliggende skibe og Værnfælles Kommando (tidligere SOK)..

Andre fordele

Ud over at være uovertruffen i en nødsituation, har DSC systemet også en række andre fordele, herunder direkte DSC kald til andre, samt direkte opkald til dig fra kyst- eller skibsradiostationer. De fleste DSC radioer har i dag også en position request funktion som gør, at man kan få et andet skibs position via et DSC opkald til skibet.

Erhvervstrafikken og DSC

Alle erhvervsfartøjer har pligt til at være udstyret med DSC udstyr. Det er derfor indlysende at man også som fritidssejler får en betydelig større sikkerhed ombord ved at anvende en VHF med DSC.

Hjælp til selvhjælp

Ligeledes er man med DSC bedre rustet til at kunne hjælpe andre hvis en nødsituation skulle opstå. Ikke uvæsentligt!!

Alternative alarmeringskilder.

Ud over at have en VHF / DSC radio i båden, findes der alternative muligheder for alarmering i en nødsituation.

Med en EPIRB / PLB ombord kan man altid sende en nødalarm via satellitsystemet Cospass Sarsat, og med en SART kan man gøre søgende skibe samt helikopter opmærksom på hvor man er. Dette lærer du mere om på SRC kurset.

Regler og krav mht. brug af VHF / DSC radio i båden:

Alle kan frit anskaffe en VHF radio.

For at man må anvende radioen kræves der som min. et VHF / SRC certfikat. Det samme gælder for EPIRB og SART. For en håndholdt VHF gælder samme krav.

Båden skal have et kaldesignal og et MMSI nr. Ansøgning om dette skal ske hos Søfartsstyrelsen via deres hjemmeside soefartsstyrelsen.dk

Disse ting er lovpligtige!

Husk: DSC systemet fungerer først når der er ilagt et MMSI nr. – inkl. mulighed for alarmering!

VHF Skolen / Kim Schmidt   SE nr. 44005034

ml@vhfskolen.dk    Tlf. 91 52 81 70

En VHF / DSC giver dig større sikkerhed – Større sikkerhed giver dig plads til større sejlerglæde.

Hent brochuren “Om VHF / DSC” fra Søsportens Sikkerhedsråd her.

NB! Nye arbejdskanaler til Lyngby Radio pr. 20. Oktober 2015.
Se opdateret oversigt her

Komplet oversigt over maritime frekvenser

Hent brochuren “Mobiltelefonen til søs” fra Søsportens Sikkerhedsråd her.

 ic m 94 GE
Ny bærbar VHF med  DSC og GPS  samt AIS modtager
100 % vandtæt – kan flyde.
Tilbud: kun 2.495 kr.

 

Få overblik og sikkerhed med AIS.
Vi har altid et godt tilbud – til frtitd og til erhverv.
Læs mere her

Rescue PLB 1  7 års batteritid
Verdens mindste PLB. Se her
Kun: 2.995 kr. inkl. programmering.

Stort udvalg af Satellit telefoner
Vi forhandler taletid
Iridium eller Inmarsat
Kontakt os.


Himunikation HM 130 VHF radio
Kan ilægges ATIS
Tilbud; Kun 1.195 kr. Se her.


Himunikation VHF radio HM 360
Med DSC og GPS. Kan flyde.
Kun: 2.295 kr. Se her


Nyhed! AIS / MOB SART med DSC
Viser ved aktivering nødsignal på skibets AIS / kortplotter . samt sender DSC alarm til båden
Kun 2.795 kr. Se mere her

Se vore gode tilbud her

Københavns Sejlerskole
Duelighedsbevis
Yachtskipperkurser
Praktisk sejlads
www.sejlerskole.dk