Om SRC prøven

For at få dit SRC certifikat skal du op til en prøve.
Som noget nyt er det nu muligt at aflægge prøven on-line via Internettet hjemme fra din egen PC.

Når du er klar til at gå til prøve skal du tilmeldes til prøven. Her findes der forskellige udbydere, men vi har naturligvis valgt den vi mener er bedst – og samtidig den billigste på markedet. Pris for den afsluttende SRC prøve er 295 kr. Og i denne pris tilbyder vi beståelsesgaranti! Skulle du være uheldig at dumpe til prøven kan du uden ekstra omkostninger gøre den om.

Vejledning i hvordan du tilmelder dig til en prøve bliver sendt sammen med dit log-in til kurset ved ordre. Når det gælder et kursus hos os med fremmøde tager vi det den 1. dag.

Aflæggelse af SRC prøve via Internettet.

Det er nu blevet muligt at aflægge en SRC prøve hjemmefra via Internettet. Dermed er man ikke afhængig af  at skulle møde op til planlagte prøver. Prøven består af 47 multiple choise spørgsmål, hvilket vil sige at der er nogle fortrykte svarmuligheder til hvert spørgsmål.

Du har 75 minutter til at besvare disse spørgsmål. Umiddelbart efter prøven får du resultatet, og når du har bestået prøven får du inden for kort tid tilsendt dit certifikat. Prøven er opdelt i 4 overordnede emner. Læs mere på hjemmesiden.

For at bestå er følgende krav:

• Min. 10 rigtige svar ud af 12 spørgsmål (1 – 12) om
    Nød-Il-og sikkerhedssituationer ved brug af VHF.
  • Min. 6 rigtige svar ud af 7 spørgsmål (33 – 39) om
    Nød-Il-og sikkerhedssituationer ved brug af DSC.
  • Min. 15 rigtige svar ud af 20 generelle spørgsmål (13 – 32) om brug af VHF radioen samt love og regler.
  • Min. 5 rigtige svar ud af 8 spørgsmål (40 – 47) om bl.a. Epirb, Sart og Navtex.

Pensum til SRC prøven er bl.a. spørgsmål der omfatter kendskab til følgende områder :

Almen brug af VHF– og DSC udstyr.
Brug af VHF- og DSC i nødsituationer.
Love, regler og administrative områder.
Frekvenser, arbejdskanaler og radiotrafik.
Opkaldsprocedurer og navnebogstavering.
Nødfrekvenser, tavshedsperioder og lyttevagt.
Særlige tjenester over kystradiostationer.
Udtryk og definitioner.
Radioens principper samt bådens strømsystem.
Delelementer under GMDSS.
Den nationale og internationale Navtex tjeneste.
Sart og Epirb.
Satellitsystemerne Inmarsat og Cospass Sarsat.
Eftersøgnings- og redningskommunikation (SAR).

Om ROC prøven

Har du valgt at tage et ROC certifikat, så er det samme grundpensum du skal gennemføre som til SRC. Ud over det skal du så have et dybere kendskab til love og regler for erhverv (GMDSS krav), have et godt kendskab til alternative alarmeringsmuligheder. kende til IAMSAR og STCW, samt ikke mindst have et godt kendskab til brug af en Navtex og en VHF/DSC radio, som du skal kunne anvende praktisk til prøven. Her skal du i stedet aflægge mundtlig og praktisk prøve, hvilket vil sige at pensum skal sidde solidt fast i hukommelsen. Der er ingen fortrykte svarmuligheder som til SRC prøven.

Det teoretiske pensum er også en smule udvidet, bl.a. inden for GMDSS reglementet. Ud over det skal der aflægges prøve i praktisk anvendelse af alt udstyr, samt kunne udsendes de i en given situation korrekte kald på forståeligt engelsk.

ROC er pr. 1. September 2011 omfattet af STCW / IAMSAR pensum. Dette medfører at man også skal have kendskab til skibsrapporteringessystemerne AIS, LRIT, Greenpos, SOUNDREP, BELTREP og SITREP, samt have kendskab til eftersøgningsprocedurer inkl. kommunikation med redningsfly, tabeller for redningsflåders drivhastigheder, planlægning af eftersøgning et eller flere skibe imellem m.m. samt kunne udfylde rollen som OSC (On Sceene Coordinator).

Med et ROC certfikat må man anvende udstyret erhvervsmæssigt i havområde A1.

ROC prøven er inkluderet i kursusprisen, og afholdes på skolen den sidste dag.

Se mere her

Pensum til SRC – Cospass Sarsat systemet

Pensum til SRC – SART

Pensum til SRC – Inmarsat

Pensum til SRC – nød, il og sikkerhed
SART, Navtex og EPIRB

Pensum til SRC – kommunikation
Love og regler

Vi tilbyder VHF / SRC & ROC kurser
Personligt kursus eller som fjernkursus via PC / Internet

VHF Skolen er Aut. forhandler af alle varer fra Scan Marine.
Hent katalog her

Besøg vor Internetshop
Her er altid et godt tilbud

Love og regler vedr. brug af VHF